Czas wolny

Rodzina na zakupach – jak nie spłoszyć klienta? Ważna jest czystość toalet Opublikowano 26 września 2018

Toalety to newralgiczne miejsca na mapie centrum handlowego. Ich czystość coraz częściej rzutuje na wybór miejsca na zakupy – szczególnie dotyczy to rodzin z dziećmi. Efekt? Traci i galeria, i najemcy.

Czystość wpływa na sprzedaż

Nieskazitelnie czyste i pachnące toalety w galerii handlowej robią wrażenie – jednak taki obrazek to rzadkość na polskim gruncie. Choć zdarzają się wyjątki, to w większości obiektów obszary te pozostawiają wiele do życzenia.

Sanitariaty z dużą ilością ciepła i wilgoci, o dużym natężeniu ruchu, są najbardziej podatne na zabrudzenia np. kamień wodny, osady wapienne, urynowe, rdzę, tłuszcze czy resztki mydła. W takim środowisku szybko rozwijają się drobnoustroje i wytwarzają nieprzyjemne zapachy.

Efekt? Zaniedbania czystościowe mogą wpłynąć na negatywną opinię wśród odwiedzających, szczególnie tyczy się to rodzin z dziećmi, które w galeriach spędzają więcej czasu. To, co jest pojedynczym problemem i dyskomfortem dla klienta, staje się wielokrotnym problemem dla kilkuosobowej rodziny.

I choć galerie kuszą obietnicą „rodzinnych zakupów” to wystarczy wejść do toalety, by przekonać się, na ile warunki sanitarne będą przyjazne rodzinom. W jednej z ankiet agencji Harris Interactive, aż 50% osób przyznało, że opinią o brudnych toaletach dzieli się z przyjaciółmi i rodziną.  Takie recenzje i niezadowolenie klientów może skrócić czas zakupów lub zadecydować o wyborze konkurencyjnego obiektu z lepiej utrzymanymi sanitariatami.

Toaleta w galerii handlowej nie musi być designerska, ale powinna być funkcjonalna i czysta. To ważny czynnik, nie tylko dla komfortu użytkowników, ale również ich zdrowia. Toalety publiczne stwarzają wręcz idealne warunki dla rozwoju zarazków, wirusów czy pleśni, które z łatwością będą migrować z powierzchni sanitarnych na dłonie mówi Agata Froń, ekspert ds. czystości Clinex.

Nie tylko mycie, ale i dezynfekcja

Sprzątanie toalet w obiektach publicznych, takich jak centra handlowe, nie jest sprawą łatwą. Kluczem do osiągnięcia schludnej i estetycznej toalety jest doświadczony serwis sprzątający oraz profesjonalne preparaty, które ułatwią osiągnięcie wysokiego poziomu higieny. Czyszczenie i pielęgnacja toalet opiera się na systematyce oraz odpowiednich metodach działania. Jak często powinno się o nie dbać?

- Sprzątanie toalet powinno odbywać się przed lub po otwarciu obiektu, a także w przypadku trudnych zabrudzeń, niemożliwych do usunięcia na co dzień. Do tego dochodzi serwis bieżący: codzienne usuwanie zanieczyszczeń, konserwacja i naprawa urządzeń oraz uzupełnianie środków higienicznych. Równie irytujący dla klienta, co brudna toaleta, może być brak papieru, mydła czy zepsute suszarki do rąk - mówi Agata Froń.

Istotny jest również dobór odpowiednich środków do mycia i dezynfekcji sanitariatów. – Toalety w centrum handlowym wymagają częstego sprzątania, więc najlepiej używać koncentratów, są wydajne i skuteczne.  Kluczowa jest również dezynfekcja preparatami o działaniu bakterio- i grzybobójczym, tylko taka metoda pozwoli na pozbycie się zarazków. Najskuteczniejsze będą specjalne detergenty o niskim pH, co stwarza środowisko kwaśne, w którym bakterie nie mogą się rozwijać. Myte i odkamieniane powinny być m.in. muszle, pisuary, bidety, umywalki, a także posadzki czy fugi – wyjaśnia ekspert Clinex.

Serwisy sprzątające mogą pomijać detale: krany, kurki, dozowniki mydła czy klamki. Te elementy, na pierwszy rzut oka mogą wydawać się czyste, jednak najczęściej są pełne bakterii.

Brzydkie zapachy i niesprawna wentylacja

Toaleta może odstraszyć klientów nie tylko wyglądem, ale również zapachem, który świadczy o zaniedbaniu. Nieprzyjemne zapachy najczęściej dochodzą z okolic muszli, brudnych pisuarów, bidetów, otworów ściekowych oraz syfonów.

Winna jest również niesprawna wentylacja, na której zarządca nie powinien oszczędzać. – Dezynfekcja problematycznych miejsc odpowiednimi środkami powinna usunąć źródło brzydkich zapachów. Dopełnieniem będzie użycie preparatów do zamaskowania nieprzyjemnych woni np. z aktywnymi nanocząsteczkami oraz odświeżaczy powietrza, które aplikujemy w newralgicznych miejscach, np. za muszlą WC czy pisuarem. Pachnąca toaleta zachęca do użytkowania – mówi Agata Froń.

Pokoje rodzinne odstraszają wyglądem

Zachowanie wysokich standardów czystości dotyczy również pokojów dla matki z dzieckiem, z uwzględnieniem których coraz częściej projektuje się strefy sanitarne. Na „czarnej liście” matek są m.in. brudne przewijaki, kącik do karmienia, rzadko opróżniane kosze na śmieci ze zużytymi pieluchami czy „chemiczne” zapachy uderzające od progu.

Przestrzeń, gdzie matka karmi lub przewija, powinna uwzględniać specyficzne potrzeby. Z pokojów rodzinnych korzysta nie tylko matka z niemowlakiem, czasem również większe dzieci oraz ojcowie. Powinny więc być nie tylko odpowiednio zaaranżowane, ale również czyste i przyjazne, by rodzice czuli się komfortowo.

Firmy sprzątające powinny dbać o ich czystość na bieżąco i stosownie do potrzeb matek oraz małych dzieci. Tym bardziej, że często dzielone są na strefy np. strefę z toaletą i bidetem czy kącik do karmienia. Fotele i stoliki powinny być czyste, przewijaki regularnie myte. To samo tyczy się umywalek i blatów, gdzie matki odkładają torby z akcesoriami, a także kuchenek mikrofalowych czy podgrzewaczy do butelek. Podłogi powinny być zmywane specjalnymi środkami z polimerami, które ułatwiają zachowanie bieżącej czystości. Nie tylko opóźniają powstawanie zabrudzeń, ale i szybko wysychają, zapobiegając niefortunnym poślizgnięciom – wyjaśnia ekspert.

Regularnie dbając o czystość tej ważnej dla rodzin przestrzeni, unikniemy również niepożądanej woni. Według specjalistów nieodzowne okażą się neutralizatory nieprzyjemnych zapachów oraz odświeżacze powietrza o niedrażniących aromatach. - Najlepiej, by nie zawierały alergenów, są bezpieczniejsze i delikatniejsze, nie tylko dla alergików, ale i dziecięcych nosów – radzi Agata Froń.

Zarządcy często postrzegają czystość w zapleczach socjalnych jako dodatkowy koszt, a powinni w kategoriach inwestycji w wizerunek galerii i zadowolenie klientów. Czystość problematycznych toalet szczególnie cenią sobie rodziny, a galeria nie powinna zapominać o potrzebach żadnej z grup klientów. Obecnie, gdy galerie handlowe są do siebie podobne pod wieloma względami, estetyka i czystość wnętrz mogą stać się ważnym elementem. Tworząc przyjazne środowisko do robienia zakupów, nierzadko są wyróżnikiem decydującym o sukcesie biznesu.

Autor artykułuRedakcja